AZ ÓVODAI ÉLET TEVÉKENYSÉGI FORMÁI:
- Játék
- Vers, mese
- Ének, zene, énekes játék
- Rajzolás, mintázás, kézimunka
- Mozgás
- A külső világ tevékeny megismerése
- Munkajellegű tevékenységek
Az Óvodai Nevelés Országos Alapprogramja szerint:
Vers, mese
1.
Az érzelmi biztonság megadásának s az anyanyelvi nevelésnek egyaránt
fontos eszközei a többnyire játékos mozgásokkal is összekapcsolt
mondókák, dúdolók, versek. Ezek ritmusukkal, a mozdulatok és szavak
egységével a gyermeknek érzéki-érzelmi élményeket adnak.
2.
A magyar gyermekköltészet, a népi, dajkai hagyományok gazdag és sok
alkalmat, jó alapot kínálnak a mindennapos mondókázásra, verselésre. A
mese a gyermek érzelmi, értelmi és erkölcsi fejlődésének és
fejlesztésének egyik legfőbb segítője. A mese - képi és konkrét formában
- tájékoztatja a gyermeket a külvilág és az emberi belső világ legfőbb
érzelmi viszonylatairól, a lehetséges, megfelelő viselkedésformákról.
3.
A mese életkorilag megfelel az óvodás gyermek szemléletmódjának és
világképének. Visszaigazolja a kisgyermek szorongásait, s egyben
feloldást és megoldást kínál. A tárgyi világot is megelevenítő,
átlelkesítő szemléletmódja és az ehhez társuló, a szigorú ok-okozati
kapcsolatokat feloldó mágikus világképe, csodákkal és átváltozásokkal
ráébreszt a mélyebb értelemben vett pszichikus realitásra és a
külvilágra irányított megismerési törekvésekre.
4.
A mesélővel való személyes kapcsolatban a gyermek nagy érzelmi
biztonságban érzi magát, s a játéktevékenységhez hasonlóan a
mesehallgatás elengedett intim állapotában eleven, belső képvilágot
jelenít meg. A belső képalkotásnak ez a folyamata a gyermeki
élményfeldolgozás egyik legfontosabb formája.
5. A gyermek saját vers- és mesealkotása, annak mozgással és/vagy ábrázolással történő kombinálása az önkifejezés egyik módja.
6. A mindennapos mesélés, mondókázás és verselés a kisgyermek mentális higiénéjének elmaradhatatlan eleme.
1.
Az óvodában a környezet hangjainak megfigyelése, az ölbeli játékok, a
népi gyermekdalok, az éneklés, az énekes játékok, a zenélés örömet
nyújtanak a gyermeknek, egyben felkeltik zenei érdeklődését, formálják
zenei ízlését, esztétikai fogékonyságát. Az élményt nyújtó közös
ének-zenei tevékenységek során a gyermek felfedezi a dallam, a ritmus, a
mozgás szépségét, a közös éneklés örömét. A népdalok éneklése, a
gyermek néptáncok és népi játékok, a hagyományok megismerését,
továbbélését segítik. Az óvodai ének-zenei nevelés feladatainak
eredményes megvalósítása megalapozza, elősegíti a zenei anyanyelv
kialakulását.
2.
Az énekes népi játékok és az igényesen válogatott kortárs művészeti
alkotások fontos eszközül szolgálnak a gyermek zenei képességeinek (a
ritmus, éneklés, hallás, mozgás) és zenei kreativitásának alakításában.
3.
A zenehallgatási anyag megválasztásánál az óvodapedagógus vegye
figyelembe a nemzetiségi, etnikai kisebbségi nevelés esetében a
gyermekek hovatartozását is.
4. A felnőtt minta spontán utánzásával az éneklés, zenélés részévé válik a gyermek mindennapi tevékenységének.
Szülőknek és pedagógusoknak az internet nagy segítséget nyújt a gyermek fejlesztése szempontjából:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése